Tuesday, March 8, 2011

Aku Dracer Musleh. (Translated).


Salam untuk Cahayaku dan kepada semua blogger,

aku hanya berlalu di tempatmu
I’m just a passer-by

kalau berhenti pun untuk seketika
should I stop, only for a moment

senyum gembira bertemu dengan blog cahayaku dan rakan bloggermu...
I’m happy to meet you and your friends

selamat berkenalan pada semua
here’s my greeting to everyone

semoga pertemuan ini mendapat manafaatnya
may this meeting benefits us all

tapi tak mungkin aku berbicara lama
though I will not tarry long

kerana aku kesuntukkan masa
because time is something I do not have

berlari kehulu dan berlari-larian kehilir
to and fro, forever rushing

mengejar butiran ilmu erti kehidupan diriku yang sementara
hunting for the meaning of my short life

bicaraku mungkin membuat ada yang terluka, pedas & berbisa
perchance my words may cause hurt

andaikata ianya berlaku....maafkan aku sebelum berbicara
should it happen, my apologies in advance

maaf dan sekali lagi maaf dariku
apology and forgiveness I ask, again and again

mungkin aku tidak mengerti "akal manusia biasa"
for my thoughts are my own, unaware of your norm

sekali lagi sudah kukatakan....aku hanya berlalu ditempatmu
as was said… I’m just a passer-by

dan aku harus pergi walaupun kau dan blogger ajak berbicara
and I must pass, when the time comes

mungkin di lain waktu kita bersua
we will meet again, in another time

dan aku akan berbicara dan bercerita
and perhaps I will stay, and tell a different tale

aku hanya pandai bercerita tetapi tidak pandai berbual mesra
the telling of tales is what I do, though friendly talk I do not purvey

usahlah kau meminta penjelasan dari ku
so please, I beseech, ask me not for explanations
.......Dracer Musleh

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...